Hoe beïnvloeden koolhydraten, eiwitten en vetten je hersenen?

Je volgt een dieet om een bepaald doel te bereiken. Bijvoorbeeld, de meeste mensen volgen een dieet om af te vallen maar ook om spieren op te bouwen of hun gezondheid te bevorderen. Wat niet iedereen weet is dat je met voeding ook de gezondheid van de hersenen kan bevorderen. Om bewust een voedingspatroon te kiezen dat de gezondheid van de hersenen optimaliseert, is het belangrijk om de rol van elk van de macronutriënten op hersenfuncties te begrijpen.

Read More

Welk dieet is het beste voor je hersenen?

Voeding wordt vaak geassocieerd met het bevredigen van eetlust, het ervaren van smaaksensaties, het delen en het genieten van eten samen met elkaar, maar ook als de noodzakelijke interventie om je optimaal te kunnen voelen. En dat is begrijpelijk. Via voeding krijg je niet alleen de energie die nodig is om goed te kunnen functioneren, maar ook de verschillende voedingsstoffen die noodzakelijk zijn voor de interne fysiologische processen van je lichaam. Daarom is de werking van je lichaam grotendeels in jouw handen.

Zie voeding als een instrument voor dagelijks gebruik. Als je het goed weet te gebruiken kan je veroudering van je hersenen vertragen en cognitieve vaardigheden verbeteren. Omgekeerd geldt hetzelfde. Bij een verkeerd gebruik kan je juist het verouderingsproces van de hersenen versnellen en daardoor neurodegeneratieve ziektes uitlokken1. Read More

Wat is beter voor je hersenen: caloriebeperking of intermitterend vasten?

Caloriebeperking wordt al lang gebruikt als een bewezen methode van gewichtsverlies en de meest efficiënte manier om veroudering uit te stellen. Caloriebeperking heeft vergelijkbare met intermitterend vasten gunstige werking op de hersenen en kan daardoor je leer-, concentratie- en geheugencapaciteit te beïnvloeden. Daarnaast heeft het invloed op je stemming en kan depressie verminderen. Maar ook hier geldt de regel: alles met mate.

Het is echter een uitdaging om matige caloriebeperking, zelfs op korte termijn, vol te houden gezien de omgeving die zo bevorderlijk is voor overvoeding. Maar er is goed nieuws: je hebt een keuze! Met intermitterend vasten dat makkelijker te volgen is, bereik je het beste resultaat met minder inspanning! Read More

Laat je hersenen beter werken door een paar maaltijden over te slaan!

Maaltijden overslaan, ook bekend als intermitterend vasten of vasten met tussenpozen betekent eten binnen een gespecificeerd tijdvenster en de rest van de tijd niet eten. De uren slaap ‘s nachts tellen mee bij de uren van vasten. Er zijn veel combinaties van uren waarop je kunt vasten. Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat intermitterend vasten een krachtig instrument is om de gezondheid van hersenen te verbeteren en de hersenfuncties, zoals concentratie, geheugen en stemming te maximaliseren. Read More

Hoe communiceren je hersenen met je darmen?

Je hersenen, die ook wel het brein worden genoemd, bepalen wat je denkt en voelt, hoe je leert en onthoudt, en de manier waarop je beweegt en praat. Maar de hersenen regelen ook activiteiten waarvan je je minder bewust bent, zoals het kloppen van je hart en de vertering van voedsel. Alleen al de gedachte aan eten kan sappen in de maag doen vrijkomen voordat er voedsel komt. Deze verbinding gaat beide kanten op. Een onrustig maag-darmkanaal kan signalen naar de hersenen sturen, net zoals onrustige hersenen signalen naar het maag-darmkanaal kunnen sturen. Daarom kunnen maag- of darmklachten de oorzaak of het resultaat zijn van angst, stress of depressie. Dat komt omdat de hersenen en het spijsverteringsstelsel, waar maag en darmen een groot onderdeel van uitmaken, nauw met elkaar zijn verbonden. Read More

Kan voeding de werking van je hersenen beïnvloeden?

Het antwoord is “ja”! Langdurige voedingsgewoonten blijken de meest ingrijpende invloed te hebben op de kwaliteit van je darmmicrobiota, de werking daarvan op je lichaam in het algemeen, en op je hersenen in het bijzonder1. Daarom kan je voeding als een hoofdinstrument zien om je darmmicrobiota te beïnvloeden en daardoor de gezondheid van je hersenen te bevorderen. Maar wat is darmmicrobiota precies, hoe is het anders dan microbioom, waar is darmmicrobiota in ons lichaam bij betrokken en wat is de relatie tussen darmmicrobiota en hersenen? Read More

Helaas kan je de inhoud van deze pagina niet kopiëren