Seleniumtekort? Pas op met paracetamol!

Het veilige middel tegen milde (hoofd)pijn en koorts, paracetamol, blijkt niet zo veilig te zijn voor mensen met een tekort aan het mineraal selenium. Zelfs als die pijnstiller wordt ingenomen binnen de aanbevolen dosering (maximaal 4x per dag 2 tabletten van 500 mg). Dit blijkt uit een recente studie.

Wat is de relatie tussen paracetamol en de lever?

Volgens de studie beïnvloedt selenium de snelheid waarmee paracetamol uit je lichaam wordt afgevoerd. Mensen met een seleniumtekort kunnen moeite hebben om dat medicijn snel genoeg te elimineren om hun lever gezond te houden. Daardoor kan het innemen van de maximale dagelijkse dosering gevaarlijk zijn voor mensen met een laag seleniumgehalte in hun bloed. Want een overdosis paracetamol is een belangrijke oorzaak van leverfalen.

Wat heeft selenium te maken met de lever?

Selenium helpt bij het handhaven van een gezonde redoxbalans in je lichaam met antioxiderende enzymen die selenoproteïnen (seleniumbevattende eiwitten) worden genoemd. De redoxbalans is het mechanisme waarmee elke cel een subtiel evenwicht handhaaft tussen antioxidant- en pro-oxidantenniveaus. Wanneer je seleniumspiegels uit balans raken, worden antioxiderende enzymactiviteiten verminderd en worden er te veel vrije radicalen gevormd in de lever, het belangrijkste orgaan waar paracetamol wordt afgebroken. Dit leidt tot schade aan zowel het DNA als aan eiwitten.

Wat kan je doen als je vaak paracetamol gebruikt?

Wanneer je regelmatig paracetamol gebruikt, is het verstandig om je seleniumgehalte in je bloed te controleren. Bij een seleniumtekort kan het verleidelijk zijn om het seleniumgehalte te verhogen met behulp van voedingssupplementen. Dit wordt afgeraden op basis van de resultaten van deze studie, omdat een teveel aan selenium net zo gevaarlijk kan zijn als een tekort daaraan. Zo verhoogt zowel mild seleniumgebrek in het lichaam als overmatige aanwezigheid van selenium, de ernst van leverbeschadigingen nadat je paracetamol hebt ingenomen.

Daarom is een goed dieet zo belangrijk voor een optimaal seleniumgehalte. Selenium komt uit zowel dierlijke als plantaardige bronnen. Bijzonder rijk aan selenium zijn o.a. paranoten en pistachenoten, vette vis (vooral sardines, zalm en heilbot), eieren, zilvervliesrijst, zonnebloempitten, champignons, avocado, kwark, linzen en vlees.

Helaas kan je de inhoud van deze pagina niet kopiëren